ورود

ثبت نام



نکات مهم در پیاده روی اربعین حسینی

هر ساله میلیونها مسلمان شیعه در چهلمین روز پس از کشته شدن حسین بن علی، سومین امام شیعیان در واقعهٔ عاشورا، به سمت شهر کربلا، در جنوب بغداد، پیاده حرکت میکنند. داستان ها و روایات بسیار در رابطه با پیاده روی اربعین بیان شده است. برخی از پژوهشگران دینی از رواج داشتن این راهپیمایی حتی از زمان امامان شیعه خبر میدهند اما تا کنون سندی برای اثبات آن ارائه نشده است.
پیاده روی اربعین حسینی دارای ریشه تاریخی است. طبق روایات جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ هجری قمری با پای پیاده از شهر مدینه حرکت کرده و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند. طبق آنچه که در منابع معتبر شیعه مشهود است، در روز اربعین حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد همراه با هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتگو با جابر عبدالله انصاری، قبر مطهر امام (ع) را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز گردید.
طبق روایات بسیاری که در خصوص پیاده روی برای زیارت امام حسین داریم، گفته میشود این امر دارای اجر و ثواب معنوی بسیاری است. گفته می‌شود پیاده‌روی اربعین در زمان حکومت صدام حسین ممنوع بوده است.

در راهپیمایی اربعین حسینی نکاتی است که دانستن آنها برای زائرین بسیار ضروریست. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد.
در مسیر راهپیمایی با افرادی رویرو خواهیم شد که با خلوص نیت از زائرین پذیرایی خواهند کرد. بنابراین فراموش نکنیم احترام به این افراد و تشکر از آنها بسیار دارای اهمیت است. برای ابراز تشکر خود میتوانید از کلمه "مشکور" استفاده کنید.
نکته بعدی که بسیار اهمیت دارد کفش شماست. بهتر است کفشی مناسب، سبک و راحت انتخاب کنید که بهتر  است از صندل استفاده کنید. در طول مسیر با افرادی روبرو میشوید که کفشهایتان را واکس میزنند و یا پاهایتان را ماساژ میدهند. توصیه میشود به اینگونه خدمات به چشم تفریح نگاه نکنید و اجازه دهید افرادی که به آن نیاز دارند ازین خدمات بهره ببرند.

در راهپیمایی اربعین توصیه میشود حتما با خود وسایل بهداشتی نظیر ژل ضدعفونی دست و یا مایع دستشویی همراه داشته باشید و دستهایتان را بصورت مرتب بشویید. علاوه بر وسایل بهداشتی توصیه میگردد قرصهای ضروری مانند ژلوفن، آموراکس، قرص رانیتیدین، استامینوفن و همچنین کرم ضد آفتاب و وازلین نیز همراه خود داشته باشید.
نکته ی دیگری که زائرین باید به آن توجه داشته باشند این است که به هیچ وجه در طول مسیر شوخی های نابجا نکنید و کسی را مورد تمسخر قرار ندهید.
در طول مسیر پیاده روی هر کجا که صدای اذان را شنیدید میتوانید توقف کرده و نماز را بصورت جماعت بهمراه همسفرانتان بخوانید. فراموش نکنید امام حسین علیه السلام در روز عاشورا و در میانه جنگ نماز را به جماعت، به جا آوردند.
از آنجایی که کشور عراق نیز دچار بحران آب است بنابراین فراموش نکنید در مصرف آب صرفه جویی کنید. مثلا لازم نیست هر روز دوش بگیرید و یا برای لباس شستن و وضو گرفتن، آب زیادی مصرف کنید. همچنین از ریختن زباله در طول مسیر پرهیز کنید و اگر زباله‌ای دیدید، آن را بردارید تا در مسیر پیاده‌روی برای دیگران مشکلی ایجاد نگردد.
یک اصل مهم در پیاده روی اربعین سبک سفر کردن است بنابراین بار اضافی برندارید. از وسایل ضروری که باید همراه خود داشته باشید میتوان به زیرانداز سبک، لیوان فلزی، پودر بچه برای سوختگی کشاله ران و داروهای ضدحساسیت و آلرژی اشاره کرد. در میان وسایلی که بهمراه خود میبرید بهتر است یک سه راهی با سیم بلند نیز همراه خود داشته باشید تا برای شارژ موبایل و یا دوربین خود دچار مشکل نشوید.
در هنگام تماس با نزدیکان خود در ایران بهتر است از طریق اینترنت تماس را برقرار کنید تا در هزینه های خود صرفه جویی کنید.
اگر در هنگامپیاده روی پایتان تاول زد بهتر است تاول‌هایتان را دست کاری نکنید. پانسمان کردن تاولها نیز بی فایده است. اگر با این مورد روبرو شدید بهتر است با سوزنی که از قبل به الکل آغشته و یا با آتش استریل کرده اید سواراخ کوچکی روی تاول ایجاد کرده و پس از تخلیه کامل آنرا پانسمان کنید و با لایه ی پوستی تاول کاری نداشته باشید. چنانچه تصمیم دارید در موکب ها بخوابید برای گرفتن جا عجله نکنید چون تعداد موکب ها زیاد است.
در روز اربعین حرم بسیار شلوغ است بنابراین در حرم مطهر، زیاد به ضریح نچسبید و فرصت زیارت و حضور تحت قبه شریفه را به دیگران هم بدهید. مفاتیح کوچک و قرآن کوچک همراه خودتان داشته باشید و حتما به مسجد کوفه بروید و اعمال آن را انجام دهید.
توصیه مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که هرگز با عراقی‌هایی که به هر دلیل تصور خوبی از ایرانی‌ها ندارند، بحث و جدل نکنید.

به اشتراک بگذارید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید