امروز:
پنجشنبه- ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ورود

ثبت نام



تحصیل در بلژیک

راهنمای اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

تحصیل در بلژیک به همراه معرفی شرایط اخذ ویزای تحصیلی بلژیک و هزینه ی تحصیل و بورسیه ی تحصیلی در بلژیک با کمک سفر.

کشور بلژیک در غرب اروپا واقع است و با کشورهای آلمان، هلند، فرانسه و لوکزامبورگ همسایه است. کشور بلژیک از بنیان‌گذاران اصلی اتحادیه اروپا است. مقر اصلی آن در پایتخت کشور بلژیک یعنی شهر بروکسل است. اغلب دانشگاه‌های بلژیک در سطح بسیار بالای علمی می‌باشند و مدارک آن‌ها در سطح جهانی قابل تائید است. هزینه‌های زندگی و تحصیل در بلژیک در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی کمتر است و ازنظر اقتصادی وضعیت خیلی خوبی دارد.
ما در گروه کمک سفر اطلاعات جامعی در مورد تحصیل در بلژیک ، برای شما عزیزان قرار داده‌ایم.

تحصیل در بلژیک

دانشجویان خواهان تحصیل در بلژیک می‌توانند در دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی عالی به تحصیلات خود ادامه دهند. در مؤسسات آموزش عالی رشته‌هایی همچون موسیقی، بهداشت، معماری و … تدریس می‌شود که شامل دو مرحله می‌شود. در مرحله اول آموزش‌ها به‌صورت عملی است و در مرحله دوم به‌صورت دانشگاهی و پژوهشی.
در دانشگاه‌های بلژیک امکانات بسیار زیاد و باکیفیتی جهت پیشرفت تحصیلی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. تمامی دانشجویان به‌راحتی به کامپیوتر دسترسی دارند. حتی دانشجویان در مقاطع تکمیلی تحصیل به کامپیوتر با تمامی تجهیزات ازجمله پرینتر و اسکنر به‌صورت شخصی دسترسی دارند.
از شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در بلژیک این است که تشکیل کلاس‌ها در دانشگاه‌های بلژیک در ماه‌های سپتامبر و اکتبر است. زبان تدریس در اغلب دانشگاه‌های بلژیک انگلیسی می‌باشد.

  • تحصیل در مقطع کارشناسی بلژیک

تحصیل در بلژیک در مقطع لیسانس بین 3 تا 4 سال طول می‌کشد. در این دوره اساتید مربوطه تنها سرفصل‌ها و منابع را به دانشجویان آموزش می‌دهد و قسمت‌های اصلی دروس را خود دانشجویان باید مطالعه کرده و به تحقیق بپردازند.
در مقطع لیسانس دانشجویان می‌توانند 10 ساعت در هفته مشغول به کار شوند و مبلغی حدود 80 تا 100 یورو در هفته حقوق‌بگیرند که این مبلغ هزینه‌های مربوط به تحصیل وزندگی دانشجو را به نسبت بسیار زیادی پوشش می‌دهد.  هزینه زندگی دانشجویی در این مقطع تحصیلی در ماه مبلغی حدود 500 تا 700 یورو است که شامل: بیمه، مسکن، خوراک، رفت‌وآمد و … می‌شود.

  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بلژیک

ادامه تحصیل در بلژیک در مقطع فوق‌لیسانس می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی باشد که قصد ادامه تحصیل برای دوره‌های دکترا رادارند. دوره فوق‌لیسانس دانشگاه‌های بلژیک حدود 1 تا 2 سال به طول می‌انجامد.
مدارکی که دانشجویان جهت اخذ پذیرش دانشگاه‌های بلژیک در مقطع فوق‌لیسانس نیاز دارند عبارت‌اند از: سوابق تحصیلی، مدرک زبان آیلتس یا تافل، مدارک کامل شناسایی و معرفی یک حساب بانکی که نشان‌دهنده پشتوانه مالی دانشجو برای هزینه‌های یک سال است. دانشجویان در مقطع فوق‌لیسانس می‌توانند در هفته 20 ساعت کار کنند و مبلغی حدود 160 تا 200 یورو در هفته دریافت نمایند.

  • تحصیل در مقطع دکترا بلژیک

دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در بلژیک در مقطع دکترای یا می‌توانند از بورسیه تحصیلی بلژیک استفاده کنند یا خودشان شهریه دانشگاه را پرداخت نمایند. دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی می‌شوند حقوق ماهانه حدود 2000 دلار دریافت می‌کنند به همین خاطر رقابت جهت اخذ بورسیه تحصیلی بسیار زیاد است.
لازم به ذکر است کسانی که مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه‌های معتبر به پایان رسانده باشند و مدرک زبان آیلتس یا تافل و مقالات بین‌المللی داشته باشند از شانس بیشتری جهت اخذ بورسیه تحصیلی برخوردارند. همچنین دانشجویان می‌بایست اقدام به جلب نظر یک استاد راهنما جهت تأییدیه پایان‌نامه خود کنند. زبان تدریس در اغلب رشته‌های مقطع دکترا انگلیسی است. دانشجویان مقطع دکترا می‌توانند 30 ساعت در هفته را مشغول کار شوند و حقوقی حدود 240 تا 300 یورو در هفته دریافت کنند. هزینه‌های زندگی دانشجویی در ماه حدود 600 تا 800 یورو است که بخش اصلی آن مربوط به هزینه مسکن است.

هزینه تحصیل در بلژیک

دانشگاه‌های بلژیک شهریه‌های متفاوتی را بر مبنای منطقه‌ای که در آن قرار دارند، از دانشجویان دریافت می‌کنند.  اغلب دانشگاه‌ها شهریه‌ای بیش از ۸۳۵ یورو در سال از دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا دریافت نمی‌کنند.
دانشجویانی که از خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل به بلژیک می‌آیند، شهریه‌ای مطابق با دستورالعمل‌های ARES ) اداره پژوهش و تحصیلات تکمیلی) پرداخت می‌کنند. اما در هر صورت شهریه دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا نباید بیش از ۵ برابر شهریه‌های عادی (۴۱۷۵ یورو) باشد.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی بلژیک ( ویزای دانشجویی بلژیک )

اگر شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیستید برای ورود به بلژیک و شروع تحصیلاتتان به ویزای تحصیلی نیاز خواهید داشت.

قبل از درخواست ویزای دانشجویی بلژیک باید از یکی از دانشگاه‌های معتبر بلژیک پذیرش گرفته باشید و هزینه‌های ثبت‌نام را پرداخت کرده باشید . اگر دانشجوی بین‌المللی هستید باید با نزدیک‌ترین سفارت و یا کنسولگری بلژیک (وقت سفارت بلژیک)در محل زندگی‌تان مراجعه نمایید.
سفارت شمارا در مورد مراحل اخذ ویزا راهنمایی خواهد کرد. به‌طورکلی شما باید در ابتدا یک فرم درخواست ویزا پرکنید، مبلغی را بابت درخواست و صدور ویزا پرداخت نمایید و قبض آن را همراه با مدارک موردنیاز به سفارت تحویل دهید.

کانال راهنمای اخذ ویزای تحصیلی کشورها

مدارک ویزای تحصیلی بلژیک

•    فرم تکمیل‌شده و امضاشده درخواست ویزا
•    پاسپورت یا هر سند سفر دیگری که برای بیش از 12 ماه اعتبار داشته باشد و دو برگ خالی داشته باشد.
•    ارائه سندی مبنی بر اینکه شما توانایی و منبع درامد کافی
•    گواهی پزشکی که نشان دهد شما بیماری واگیردار و خطرناکی ندارید
•    گواهی عدم سوءپیشینه از پلیس
•    سندی که نشان دهد شما دریکی از دانشگاه‌ها ثبت‌نام‌شده است.
•    اصل و کپی مدرک دیپلم و سوابق تحصیلی
•    مدرک زبان
•    نامه‌ای که در آن انگیزتان را از ادامه تحصیل در بلژیک ذکر کرده باشید
تمامی مدارک باید به یکی از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و یا هلندی و توسط یک مترجم معتبر ترجمه‌شده باشند.

خلاصه مطلب
دانشگاه‌های بلژیک دارای سطح علمی خوبی هستند و هزینه زندگی و تحصیل در بلژیک به نسبت کشورهای دیگر اروپایی مناسب‌تر است. به همین دلیل بسیاری از افراد خواهان تحصیل در بلژیک می‌باشند.

به اشتراک بگذارید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

راهنمای اخذ ویزای تحصیلی