ورود

ثبت نام



تحصیل در روسیه

راهنمای اخذ ویزای تحصیلی روسیه

تحصیل در روسیه | با فرصت‌های تحصیلی در سرزمین تزارها آشنا شوید.

تحصیل در روسیه به همراه معرفی شرایط اخذ ویزای تحصیلی روسیه و هزینه ی تحصیل و بورسیه ی تحصیلی در روسیه با کمک سفر.

در چند سال اخیر، کشور روسیه با ارائه بورسیه‌های تحصیلی فراوان برای دانشجویان خارجی، بالا بردن کیفیت آموزشی و فراهم کردن سیستم تحصیلی بسیار عالی شرایط بسیار خوبی برای تحصیل در روسیه برای دانشجویان خارجی فراهم کرده است. درعین‌حال نزدیکی این کشور با ایران خود از عواملی است که باعث شده تحصیل در روسیه و اخذ ویزای تحصیلی روسیه موردتوجه بسیاری از متقاضیان ایرانی تحصیل در خارج از کشور قرار بگیرد.
روسیه (Russia) پهناورترین کشور جهان، بافرهنگی غنی و مردمی فرهیخته است. این کشور با جاذبه‌های توریستی فراوان هرساله پذیرای گردشگران زیادی از سرتاسر جهان است. ازلحاظ فرهنگ، ادبیات روسیه با نویسندگان مشهوری مانند تولستوی، بولگاکوف، داستایوفسکی و ناباکوف در سرتاسر جهان شناخته‌شده می‌باشد. در ادامه به بررسی برخی از مزایای ویزای دانشجویی روسیه می‌پردازیم.

مزایای تحصیل در روسیه

روابط سیاسی بسیار خوب میان دو کشور نیز باعث شده است تا موضوع اخذ ویزا که یکی از مهم‌ترین موضوعات درزمینه‌ی پذیرش تحصیلی به شمار می‌رود، بسیار ساده‌تر گردد. همچنین روسیه با پیشینه‌ی آموزشی غنی، کشوری فرهیخته است که بیشترین جمعیت تحصیل‌کرده در جهان را داراست و در این زمینه در مقایسه با کانادا، ژاپن و آمریکا عملکرد بهتری داشته است.

گستردگی رشته‌های دانشگاهی و وجود دانشگاه‌های معتبر

در طول دهه گذشته، تحصیلات عالی در روسیه پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. تا آنجا که امروزه 24 دانشگاه از روسیه در رتبه‌بندی QS دانشگاه‌های برتر جهان (QS World University Rankings® ۲۰۱۹) قرار دارند و از این تعداد 10 دانشگاه در لیست 400 دانشگاه برتر دنیا قرارگرفته‌اند.
کشور روسیه به داشتن دانشکده‌های علمی قوی در حوزه‌های فیزیک، ریاضیات و علوم طبیعی مشهور است. همچنین درزمینه ی آموزش ریاضیدان، فیزیکدان، شیمیدان، زمین‌شناس، مهندس، برنامه‌نویس، پزشک و متخصص علوم انسانی نیز رهبر جهانی شناخته‌شده است.

برخی از دانشگاه‌های معتبر روسیه عبارت‌اند از

•    دانشگاه دولتی مسکو لومونسوف
•    دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک
•    دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ
•    دانشگاه دولتی تامسس
•    مؤسسه فیزیک و فناوری مسکو

 کانال راهنمای اخذ ویزای تحصیلی کشورها

هزینه‌های مناسب تحصیل در روسیه

هزینه‌های تحصیل در روسیه در مقایسه با هزینه‌های مشابه در کانادا و آمریکا بسیار مناسب‌تر است. درعین‌حال ازلحاظ سطح کیفیت و امکانات آموزشی دانشگاه‌های برتر روسیه با دانشگاه‌های غربی رقابت می‌کنند.

تحصیل رایگان در روسیه

یکی از جاذبه‌های ویزای تحصیلی روسیه چندین هزار بورسیه‌ای است که هرساله دولت روسیه برای دانشجویان خارجی در نظر می‌گیرد. این بورسیه‌ها هزینه‌های تحصیل، مسکن و بیمه درمانی را پوشش می‌دهد اما شامل هزینه‌های مسافرت و امور شخصی فرد نمی‌شود.

سازگاری آسان دانشجویان خارجی بازندگی در روسیه

کشور روسیه با دارا بودن ساختار چندملیتی و قومیتی، گوناگونی فراوانی در تمام حوزه‌های زندگی از فرهنگ تا خانواده را داراست. در این کشور قانون اساسی آزادی عقاید را تضمین می‌کند و تمامی ادیان به‌راحتی می‌توانند در کنار هم زندگی کنند. این گستردگی فرهنگی باعث شده است تا نمایندگان کشورها و فرهنگ‌های مختلف به‌راحتی خود را با زندگی در این کشور وفق دهند.

عدم نیاز به مدرک زبان

جهت تحصیل در روسیه به‌طورکلی نیازی به داشتن مدرک زبان نمی‌باشد، ولی عموماً دانشگاه‌ها یک دوره یک‌ساله  را برای دانشجویان خارجی برگزار نموده و در آن به  آموزش زبان روسی می‌پردازند. دانشگاه‌های مسکو نیازی به مدرک زبان اعم از ایلتس، تافل، GMAT،TCF، CAE ندارند و این خود یک امر مهم برای افرادی است که می‌خواهند پذیرش بگیرند.

دوره‌های تحصیلی در روسیه

دوره‌های تحصیلی در روسیه شامل دو بخش تحصیلات پیش از دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی می باشد.
 در بخش تحصیلات پیش از دانشگاه دوره آموزش ابتدایی 9 سال به طول می‌انجامد و پس‌ازآن دانش‌آموز می‌تواند به دو طریق به ادامه‌ی تحصیل بپردازد:
1-  ادامه دوره دبیرستان: این دوره 2 سال به طول می‌انجامد و پس‌ازآن دانش آموزان با دریافت مدرک دیپلم فارق التحصیل می‌شوند.
2-  تحصیل در مدارس بازرگانی و آمادگی برای ورود به بازار کار: در این دوره دانش آموزان 4 سال تحصیل‌کرده و سپس مدرک دیپلم دریافت می‌کنند

تحصیل در رشته‌های پزشکی

در بخش تحصیلات دانشگاهی یک از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در روسیه رشته‌های پزشکی هستند. تحصیل در رشته‌های پزشکی در روسیه در دوره‌های پزشکی عمومی 7 ساله و در دوره‌های دندان‌پزشکی 5 ساله می‌باشد.
 تحصیل پزشکی در روسیه در دانشگاه‌های مسکو به سه زبان روسی، فرانسه و انگلیسی می‌باشد. دانشجویان اگر تصمیم داشته باشند دوره‌های زبان فرانسه وانگلیسی را انتخاب کنند ابتدا باید یک مصاحبه انجام دهند که دانشگاه آن‌ها را تائید نماید و در صورت تائید می‌توانند شروع به تحصیل کنند.

تحصیل در رشته‌های غیرپزشکی

  • مقطع کارشناسی: دوره‌ی کارشناسی در روسیه 4 ساله است و به آموزش عمومی پایه می‌پردازد. زبان تدریس در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های روسیه زبان روسی است و دانشجو می‌تواند در طول هفته در کنار تحصیل به کار هم مشغول شود و هزینه‌های زندگی دانشجویی خود را تأمین کند.
    مقطع کارشناسی ارشد: دوره‌ی کارشناسی ارشد در روسیه، حداقل 2 سال به طول می‌انجامد. در این مقطع زبان تدریس انگلیسی و روسی می‌باشد. چنانچه متقاضیان مایل باشند در دوره‌های انگلیسی‌زبان شرکت کنند باید ایلتس 6 تا 6.5 را اخذ کرده باشند. دانشجویان دوره کارشناسی ارشد در روسیه می‌توانند 20 ساعت در هفته کار کنند و هزینه‌های خود را تأمین نمایند. دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد در روسیه می‌توانند با جلب نظر اساتید خود شانس به دست آوردن بورسیه تحصیلی برای مقطع دکترا را به 100 برسانند.
  • مقطع دکترا: طول دوره‌ی دکترا در دانشگاه‌های روسیه با تحصیل تمام‌وقت حداقل ۳ سال طول می‌کشد و با تحصیل پاره‌وقت حداقل ۴ سال طول می‌کشد. این دوره شامل تحصیل، تدریس، تجربه عملی و پژوهش است. تحصیل در دوره‌های دکترا در دانشگاه‌های روسیه به دو صورت رایگان و غیر رایگان می‌باشد. در تحصیل به‌صورت رایگان دانشجو از دانشگاه بورسیه می‌گیرد و دانشگاه مبلغ تقریباً 2000 دلار را سالانه به دانشجو پرداخت می‌کند و در تحصیل غیر رایگان دانشجو باید هزینه‌های تحصیل را بر عهده گیرد.

 

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای دانشجویی روسیه

•    گواهی وضعیت منفی HIV جهت گرفتن ویزای دانشجویی روسیه برای تحصیل در روسیه
•    برای متقاضیان زیر ۱۸ سال جهت گرفتن ویزای تحصیلی روسیه  رضایت والدین برای مسافرت که گواهی‌شده توسط دفتر اسناد رسمی باشد نیز لازم است.
•    عکس ۳٫۵ * ۴٫۵ سانتی‌متر
•    فرم درخواست اخذ ویزای دانشجویی روسیه جهت تحصیل در روسیه
•    دعوت‌نامه رسمی دانشگاه برای ورود به روسیه (اصلی) برای تحصیل در روسیه
•    گذرنامه بین‌المللی (اصلی) و کپی از صفحه اول جهت گرفتن ویزای دانشجویی روسیه

جهت اخذ پذیرش تحصیل روسیه و ویزای تحصیلی روسیه به مدارک زیر نیاز دارید:

•    صفحه اول پاسپورت برای گرفتن ویزای تحصیلی روسیه
•    صفحه اول شناسنامه جهت اخذ ویزای تحصیلی روسیه
•    تأییدیه دیپلم و ریزنمرات توسط مدرسه، آموزش‌وپرورش شهرستان و استان
•    تأییدیه ریزنمرات پیش‌دانشگاهی توسط آموزش‌وپرورش شهرستان و استان
•    آزمایش ایدز و هپاتیت B
•    تأییدیه گواهی صحت سلامت از نظام پزشکی
•    ۱۲ قطعه عکس
تمامی مدارک باید به زبان روسی و به‌طور رسمی ترجمه‌شده باشد و تأییدیه دادگستری و وزارت علوم را دارا باشند.

به اشتراک بگذارید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

راهنمای اخذ ویزای تحصیلی