ورود

ثبت نام



آیا کرونا تهدیدی جدی برای محیط زیست است؟

تاریخ خبر: 03/تیرماه/99

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در این روزهای کرونایی، در کنار نبود واکسن و یا دارویی برای نابودی و ریشه‌کن شدن کامل آن مطرح می‌شود، این است که آیا "کرونا" برای محیط زیست فرصت است یا تهدید قلمداد می‌شود و چرا کرونا برای محیط زیست تهدیداست؟

کارشناسان معتقدند با وجود مشکلاتی چون، تصفیه نشدن پساب فاضلاب خانه‌ها و کارخانه‌ها، غول زباله، تولید شیرآبه‌های زیاد و غیره، دیگری فرصتی برای بررسی و تحلیل مصائب کرونا در محیط زیست باقی نمانده است، اما سوال اینجا است به راستی شیوع این ویروس فرصتی برای محیط زیست است یا یک تهدید.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که کرونا، برای محیط زیست فرصت بود یا تهدید، اظهار کرد: با توجه به وابستگی موضوعات به یکدیگر به نظر نمی‌رسد شیوع کرونا، فرصتی در اختیار محیط زیست قرار بدهد و شیوع این ویروس نیز عاملی بر بدتر شدن این فضا می‌شود.

عزیر عابسی با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا، نظم حاکم بر جامعه بهم ریخته و کسی دیگر به فکر مشکلات دیگر همانند آتش‌سوزی و غیره نیست وتاکید کرد که، قطعا در دراز مدت شیوع این ویروس به نفع محیط زیست نیست.

وی با اشاره به اینکه کرونا موجب شده تا مسائل بهداشتی در کشور بیش از پیش رعایت شود و این مسئله با افزایش میزان مصرف آب همراه بوده است، گفت: این امر در ذهن مردم تا سال‌ها می‌ماند و به جای مثبت بودن اثر منفی خواهد داشت چرا که مصرف آب به بیشترین میزان خود می‌رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با تاکید بر اینکه نیازمند تغییر نگرش جامعه نسبت به مسائل توسعه‌ای و نگاه مدیریت قانونی کشور هستیم، در روزهای کرونایی بسیاری از این موارد به اهمیت ثانویه تنزل پیدا کرده است.

او در مقایسه‌ای به این نکته اشاره می‌کند که، سال‌ها است در حال فریاد زدن صید نشدن پرنده هستیم تا به محیط زیست آسیبی نرسد سوال اینجا است که بین خفاشی که در چین خورده شده با پرنده‌ای که در شمال صید می‌شود چه تفاوتی وجود دارد، هر دو برای حیات وحش است و ممکن است بیماری انتقالی از حیات وحش به انسان را نیز شاهد باشیم.

عابسی با اشاره به اینکه در دراز مدت کرونا قطعا به ضرر محیط زیست است مگر آنکه بهانه‌ای برای تغییر نگاه شود، به این نکته اشاره کرد که در شرایط فعلی کرونا تمام زیرساخت‌های بهداشتی کشور را تحت فشار قرار داده که نتیجه آن نابودی محیط زیست خواهد بود.

به اشتراک بگذارید

موارد مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید