ورود

ثبت نام



اصالت و تنوع غذاها، مهمترین جاذبه‌های شهر جهانی یزد

تاریخ خبر: سه شنبه 15/بهمن/98

حمید سپیدنام معروف به مستر تیستر، فعال گردشگری کشور در بازدید از شهر جهانی یزد با بیان این که زیبایی‌ها و جذابیت‌های یزد حتی در فکرش هم نمی‌گنجیده است، یزد را شهر متنوع جاذبه‌ها و غذاها خواند به طوری که تاثیر غذاهای آن گردشگران برخی کشورها را به بازدید از ایران ترغیب می‌کند.

وی در سفر اخیر خود به شهر جهانی یزد از تجربیات قبلی خود در سفر به یزد می‌گوید و در این باره اظهار می‌کند: حدود 20 سال پیش، دانشجوی رشته کامپیوتر در میبد بودم ولی تمام زمان کوتاه دانشجویی ‌ام در این شهر محدود به خانه‌ی عمویم بود و کمتر از دیدنی‌های استان بازدید کردم، به همین دلیل نیز حتی فکرش را نمی‌کردم که یزد تا این اندازه زیبا و دیدنی باشد.

مستر تیستر ایرانی که 10 سالی است در زمینه گردشگری غذا فعالیتی گسترده و ملی دارد، تنوع غذایی و اصالت غذاهای شهر جهانی یزد را یکی از مهمترین جاذبه‌های آن می‌داند و می‌گوید: غذاها، شیرینی‌جات و فالوده یزدی از خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ی این شهر جهانی بودند، خوراکی‌هایی مانند قورمه تخم‌مرغ و عدسی، آش شولی، تاس کباب، آبگوشت تماته (گوجه فرنگی) بادمجون، کله گیپا و اشکنه از غذاهای بومی و متنوع این شهر بودند، البته بعضی از آن‌ها را در این فرصت کوتاه امتحان نکردم اما در سفر بعدی خود این تجربه‌ها را از دست نخواهم داد.

حمید سپیدنام اضافه می‌کند: غذاهای یزد در فضای مجازی به اندازه‌ای مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌اند که علاقمندانی از کشور کویت با دیدن تبلیغات این غذاها به بازدید از ایران علاقمند شده و حتی نسبت به رزرو تورهای گردشگری واکنش‌های مثبتی نشان داده‌اند.

وی که مدرک شرکت گوگل را نیز در کارنامه خود دارد، یزد را شهری بسیار غنی از جاذبه‌های تاریخی می‌داند و در این باره می‌گوید: یزد جاذبه‌های بسیار زیبا و ارزشمندی نظیر آتشکده و دخمه زرتشتیان، ساعت مارکار و مسجد جامع و بازار تاریخی خان را دارد و هر چند هر کدام با عنوان یزد در بین مردم ایران شناخته شده، اما به نظر می‌رسد تمام این جذابیت‌ها به اندازه شهرهای تاریخی شیراز و اصفهان معرفی نشده‌اند.

حمید سپیدنام مهمترین ضعف فعلی یزد در صنعت گردشگری را برندینگ آن عنوان می‌کند و می‌گوید: یزد به خوبی نتوانسته در زمینه معرفی کسب و کارها، جاذبه‌ها و غذاها و هر آنچه به صنعت گردشگری مربوط است، خوب اقدام کند به طور مثال در بازدید از کارگاه شیرینی پزی حاج خلیفه رهبر در یزد متوجه شدم که این کارخانه 100 برابر یکی از کارخانه‌های معروف شیرینی‌پزی ترکیه وسعت و فعالیت دارد و من هیچ وقت نمی‌دانستم در یزدی که در کشور خودمان قرار دارد، چنین کارگاه بزرگ شیرینی‌پزی وجود داشته باشد و همین  مسئله نشان می‌دهد برندهای یزد هنوز شناخته شده، نیستند.

مستر تیستر از احساس خوشایند حضور در اماکن تاریخی یزد به خصوص زندان اسکندر یاد می‌کند و می‌گوید: زندان اسکندر با وجود نقاش هنرمندی که در حالت معلولیت مشغول خلق آثار هنری بسیار زیبایی بود، حس خوبی به انسان منتقل می‌کرد، البته بازار سنتی یزد به دیدگاه من بهترین جاذبه‌ای بود که در این شهر جهانی دیدم.

وی حس مهربانی و صمیمت مردم یزد را از دیگر ویژگی‌های مهم این شهر جهانی برمی‌شمارد و می‌گوید: در حین پخت غذاهای محلی در خانه یک بانوی یزدی حضور داشتم و حسی که از جانب او به من منتقل می‌شد، همانند مادرم و روزهای گذشته‌ام بود و این صمیمیت مردمان یزدی بسیار مهم است.

سپیدنام پس از دیدن ترمه‌ها و صنایع دستی و انواع سوغات یزد، کیک یزدی و قطاب را بهترین سوغاتی‌های این شهر جهانی اعلام و خاطرنشان می‌کند: حتماً از این به بعد، یزد را به عنوان یکی از مقصدهای مورد نظر ایرانگردی به گردشگران معرفی می‌کنم.

وی در ادامه از نوسانات فعلی کشور و ریزش میزان بسیار زیادی از تورهای گردشگری یاد می‌کند و می‌گوید: در این بازه زمانی چند هفته‌ای، اتفاقات بد زیادی افتاده است اما اتفاقات همیشه می‌افتند اما هر چند شاهد لغو تورهای زیادی هستیم اما به قول برایان تریسی "اتفاق بد افتاده، قرار نیست بمیریم" باید بدانیم که گاهاً اتفاقات از دست ما خارج است و باید از صفر شروع کنیم.

سپیدنام می‌گوید: رسانه‌های داخلی در انعکاس اخبار بد بسیار بدتر از رسانه‌های خارجی عمل کردند، البته این در حالی است که اخیراً اخبار بدی که در رابطه با یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس طی نوسانات سیاسی رد و بدل شد اما هیچ رسانه داخلی این کشور این مطالب را منعکس نکرد، به همین دلیل نیز نوسانات ارز و اقتصادی در این کشور به وجود نیامد.

سپیدنام در پایان جاذبه‌های ایران را بسیار فراتر از نوسانات فعلی می‌داند و خاطرنشان می‌کند: با وجود نوسانات فعلی هنوز هم گردشگرانی علاقمند برای حضور در کشورمان وجود دارند و تبلیغات می‌تواند دوباره گردشگری را به حالت قبلی خود برگرداند.

وی بر لزوم ورود جدی بخش خصوصی به حوزه تبلیغات در راستای توسعه گردشگری تاکید می‌کند و می‌گوید: هر چند دولت مسئول اصلی است اما زمان آن رسیده که مردم و بخش خصوصی نیز به طور جدی ورود کنند.

به اشتراک بگذارید

موارد مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید