امروز:
سه شنبه- ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ورود

ثبت نام



بازگشایی کاخ صفی آباد بهشهر در شمال ایران

علی محمد شاعری، نماینده مردم شرق مازندران  در مجلس شورای اسلامی با انتشار خبری اظهار داشت: کاخ صفی آباد بهشهر با گذشت 40 سال بازگشایی خواهد شد و عملیات اجرایی احداث جاده دسترسی به کاخ صفی آباد با اعلام نظر نهایی از سوی وزارت اطلاعات بزودی آغاز خواهد گردید.

نماینده مردم شرق مازندران با بیان اینکه بازگشایی و بازدید از کاخ یکی از آرزوهای دیرینه مردم بهشهر مازندران بود، اظهار داشت: برای بازگشایی این کاخ طی 1 سال گذشته پیگیری های بسیاری صورت گرفت تا در نهایت در مرحله نخست، 2 ماه پیش موافقت های اولیه از وزارت اطلاعات اخذ گردید. وی در ادامه افزود: در مرحله دوم بازدید از کاخ بهشهر توسط چند تن از مسئولان وزارت اطلاعات که 2 هفته پیش انجام شد، یک تیم کامل فنی، امنیتی و کارشناسی از مجموعه کاخ بازدید کردند و جوانب کار مورد بررسی مجدد قرار گرفت.

علی محمد شاعری اظهار کرد: پس از بازدید از کاخ، صورت جلسه ای تنظیم شد و تعهدات طرفین و اقداماتی که باید انجام شود و ملاحظاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد، لحاظ گردید و در نهایت امر قرار شد پس از بررسی ملاحظات در وزارت اطلاعات، نظر نهایی به مجموعه صفی آباد مازندران اعلام گردد و عملیات اجرایی پس از اعلام نظر نهایی، آغاز شود.

وی افزود: : اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران باید این کاخ را مرمت و بازسازی کند و همچنین وظیفه نگهداری و مدیریت کاخ به لحاظ میراثی در اختیار اداره میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد. لازم به ذکر است دستگاه های دیگری نیز مانند شهرداری، منابع طبیعی و محیط زیست نیز همکاری های لازم را به منظور ایجاد جاده دسترسی، فنس کشی و فراهم کردن امکانات و تسهیلات لازم برای عموم مردم را انجام خواهند داد.

شاعری خاطرنشان کرد فرمانداری بهشهر نیز به عنوان مسئول اجرایی شهرستان وظیفه هماهنگی میان دستگاه های اجرایی را برعهده دارد و امیدواریم با همکاری دستگاه های مربوطه به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی جاده دسترسی به کاخ صفی آباد بهشهر باشیم.

کاخ صفی آباد بهشهر در جنوب غرب شهرستان بهشهر و در بالای ارتفاعات منتهی به دشت قرار دارد که به دستور شاه عباس بزرگ در سال 1010 هجری قمری ساخته شد و در زمان شاه صفی توسعه پیدا کرده است. شاه عباس اول، از نظر علاقمندی به فرزند دل بند خویش این بنا را کاخ صفی آباد نامگذاری کرد.

کاخ تاریخی صفی آباد که مشتمل بر یک کاخ و باغ بزرگی از دوره صفوی است پس از انقلاب اسلامی در اختیار وزرات اطلاعات قرار گرفت و تا اوایل سال 84 تصمیمی درباره آزادسازی عرصه و حریم این کاخ صفوی گرفته نشده بود. این کاخ تاریخی در میان باغی زیبا به صورت بنایی مربع شکل و دارای ابعاد 25 × 25 متر بوده و در دو طبقه ساخته شده است.

فاصله کاخ تا دریا در حدود 16 کیلومتر است و در ایام سلطنت صفویه، این راه زیر زمینی جهت امور سوق الجیشی و جلوگیری از تهاجمات ازبکان و سایر ملل که در حول و حوش دریای خزر زندگی می کردند، استفاده می شد. در حال حاضر این کاخ کاربرد نظامی داشته و بازدید از آن امکان پذیر نیست ولی از تمام شهر می توان آن را دید.

به اشتراک بگذارید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید