امروز:
پنجشنبه- ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
ورود

ثبت نام



تغییر قوانین اخذ ویزای شینگن 2020

آیا میدانید قوانین اخذ ویزای شنگن و ورود به اتحادیه اروپا در سال 2020 چه تغییراتی خواهند کرد؟

  • پایان مهر زدن بر گذرنامه‌ها

پاسپورت مسافران غیر اروپایی که به محدوده شنگن وارد می‌شوند از سال ۲۰۲۲ به بعد مهر نخواهند خورد. اطلاعات و نام مسافران به هنگام ورود یا خروج از مرزهای اتحادیه اروپا در سامانه جامعی به نام سامانه ورود/خروج (EES) ثبت می‌شود و در نتیجه با جایگزین شدن این سیستم دیگر نیازی به زدن مهر در پاسپورت‌ها نخواهد بود.

  • افزایش هزینه درخواست ویزا

بنابر مقررات جدید مسافرانی که قصد دارند ویزای محدوده شنگن را دریافت کنند از ژانویه ۲۰۲۰ باید هزینه‌ بالاتری نسبت به قیمت فعلی پرداخت کنند. طبق این قانون هزینه درخواست صدور ویزای شنگن ۳۳% افزایش خواهد یافت و متقاضیان باید به جای ۶۰ یورو فعلی مبلغ ۸۰ یورو را بابت خدمات کنسولی بپردازند. بنابر اعلام اتحادیه اروپا درآمد حاصل از این افزایش تعرفه صرف بهبود تجهیزات برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی خواهد شد.

اولین کشور عضو پیمان شنگن سوئیس است که از تاریخ ۲ فوریه ۲۰۲۰ این افزایش قیمت را انجام خواهد داد. انتظار می‌رود مابقی کشورهای عضو اتحادیه نیز بالا بردن مبلغ درخواست ویزا را تقریبا از همین محدوده زمانی در دستور کار قرار دهند.

  • عدم نیاز به سفر به کشور ثالث برای تسلیم درخواست صدور روادید

بنا بر قانون جدید، دیگر نیازی نخواهد بود که مسافری برای درخواست ویزای شینگن به یک کشور ثالث سفر کند. لایحه قانون الحاقی برای محدوده مرزی شنگن که در ماه ژوئن توسط شورای اتحادیه اروپا به تصویب رسید، شامل مفادی است که پروسه دریافت ویزا را تسهیل و تسریع می‌کند.

طبق این قانون که از ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰ اجرایی خواهد شد اگر عضوی از اتحادیه اروپا خدمات کنسولی خود را به هر دلیلی در کشور محل اقامت مسافر ارائه نکند، این مهم باید توسط یک عضو دیگر اتحادیه اروپا در آن کشور نمایندگی شود. به این معنی که کشور جانشین می‌تواند به نیابت از اتحادیه اروپا فرم‌های درخواست ویزا را بررسی کند. راه حل دیگر نیز این است که کشور اروپایی فاقد دفتر نمایندگی، با یک سرویس ارائه دهنده خارجی در کشور میزبان همکاری کند و اختیار صدور ویزا در محل را به آن سرویس محول کند.

  • پیشرفته‌تر شدن کنترل‌های مرزی

سامانه تشخیص هویت بیومتریک فرودگاهی یکی دیگر از فناوری‌هایی است که رفت و آمد به درون حوزه شنگن را آسان‌تر و ایمن‌تر می‌سازد. در این روش که در حال حاضر در فرودگاه لیسبون در پرتغال به صورت آزمایشی فعال شده است، مسافران دیگر به ارائه پاسپورت خود برای عبور از گذرگاه‌های مرزی نیازی ندارند. در این روش، مسافران به جای ایستادن در صف‌های طویل کنترل فرودگاه قادر خواهند بود تنها با نشان دادن صورت و اثر انگشت خود به یک نمایشگر تشخیص هویت، به سرعت از این مرحله عبور کنند.

قابلیت تشخیص هویت مبتنی بر هوش مصنوعی پیشتر در فرودگاهی در آتلانتا آمریکا به کار گرفته شده است. فناوری هوش مصنوعی به مسئولان اجازه می‌دهد هویت فرد را مورد تایید قرار دهند یا در صورت جعل روادید از ورود وی به درون کشورهای حوزه شینگن جلوگیری کنند.

  • فاصله زمانی میان درخواست اخذ روادید و تاریخ انجام سفر

تا قبل از تصویب قوانین جدید متقاضیان اجازه داشتند حداکثر ۳ ماه قبل از تاریخ سفرشان درخواست خود را برای اخذ ویزای شنگن ارائه دهند. از این پس این مدت به شش ماه خواهد رسید. در عین حال قانون قبلی برای کف زمانی درخواست ویزا پابرجاست و مسافران نمی‌توانند برای کمتر از سه ماه آینده تقاضای ویزا کنند. در موارد ضروری مسئولان کنسولگری می‌توانند ویزا را در زمانی کمتر از ۱۵ روز کاری آتی صادر کنند.

  • شهروندان بدون نیاز به روادید

از ژانویه ۲۰۲۱ طبق قوانین جدید گردشگران کشورهایی که برای ورود به حوزه شنگن نیاز به ویزا ندارند نیز تحت تاثیر تغییرات جدید در قوانین اتحادیه اروپا قرار خواهند گرفت. این شهروندان به منظور ورود به کشورهای شینگن ملزم به پر کردن فرمی در سامانه موسوم به مجوز الکترونیکی سفرETIAS  هستند.

پر کردن این فرم حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و مقامات اتحادیه با بررسی پیشینه امنیتی فرد تصمیم خواهند گرفت که آیا ورود متقاضی به محدوده شنگن بلامانع است یا خیر. مسافران تاییدیه این سامانه را در ایمیلی دریافت خواهند کرد و تنها کافی است در درگاه‌های مرزی اتحادیه اروپا آن را به ماموران نشان دهند.

  • ورود بریتانیایی‌ها به محدوده شنگن

با اجرایی شدن قوانین جدید ورود بسیاری از مسافران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا راحت‌تر خواهد شد اما این امر شامل شهروندان با ملیت بریتانیا نخواهد بود. با به سرانجام رسیدن برگزیت، بریتانیا نیز به عنوان یک کشور غیر عضو اتحادیه اروپا در نظر گرفته خواهد شد و بریتانیایی‌ها دیگر نمیتوانند آزادانه و بدون نیاز به ویزا یا حتی پاسپورت در حوزه شنگن تردد کنند.

بریتانیایی‌ها نیز از ژانویه ۲۰۲۱ به بعد باید قبل از ورود به خاک اتحادیه نام و درخواست خود را در سامانه موسوم به مجوز الکترونیکی سفر ETIAS ثبت کنند تا اجازه ورود برایشان صادر شود. همچنین آنها هنگام ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید در کنار شهروندان دیگر ۶۲ کشور از گذرگاه مخصوص کشورهایی رد شوند که برای ورود به خاک اتحادیه روادید لازم ندارند. شهروندان بریتانیا باید پاسپورت خود را به هنگام سفر به همراه داشته باشند.

 

کانال تلگرام کمک سفر

https://telegram.me/komaksafar

صفحه اینستاگرام کمک سفر

https://www.instagram.com/komaksafar

به اشتراک بگذارید

موارد مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید