امروز:
سه شنبه- ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
ورود

ثبت نام



صرف هزینه 8.4 میلیارد ریال برای تثبیت شن های بورالانِ ماکو

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ماکو، یعقوب وهاب زاده از صرف هزینه 8.4 میلیارد ریالی برای تثبیت شن های بورالانِ ماکو خبر داد. وی اظهار داشت: سه میلیارد ریال از این میزان در روستاهای "ولی کندی" و "قوش" برای کاشت 4500 اصله نهال هزینه شد و حدود پنج میلیارد و 400 میلیون ریال نیز برای کاشت 120.000 اصله نهال مثمر و غیرمثمر در 120 هکتار از اراضی روستای "یخلقان" هزینه گردید.
وی ضمن تاکید بر اینکه اعتبار ویژه برای اجرای طرح های بیابان زدایی در این منطقه به صورت سالانه اختصاص می یابد، بیان کرد: با اقدامات عمرانی این اداره تا حدود زیادی این کانون ها مهار و با مشارکت اهالی منطقه، طرح های احیای منابع طبیعی نیز برای توسعه پوشش گیاهی منطقه اجرا شد.
وی در ادامه افزود: علاوه بر اجرای طرح های مختلف بیابان زدایی در 1500 هکتار از اراضی بحرانی منطقه، طرح های "قرق" و "فنس کشی" نیز انجام شد.
منطقه 68 هزار هکتاری بورالان ماکو در شمال آذربایجان غربی قرار دارد و 15 هزار هکتار آن در شرایط حاد اقلیمی است. دشت بورالان به واسطه زیبایی طبیعی در ایام گذشته به بهشت ایران معروف بوده است. این دشت پهناور که 32 روستا و یکهزار و 410 خانوار روستایی و عشایری را با 100 هزار واحد دامی را در خود جای داده هم اکنون به بیابان تبدیل شده است. متاسفانه پدیده شن های روان از دهه 70 به دلیل عوامل انسانی، چرای بی رویه دام و شرایط خاص جغرافیایی منطقه را فرا گرفته و آثار این پدیده هنوز هم در این منطقه قابل مشاهده است.

به اشتراک بگذارید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید