تاریخ خبر: سه شنبه 29/بهمن/98
اسماعیل شراهی، رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطههای تاریخی ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مرکزی گفت: ۲۶ مسجد این استان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و کانون گردشگری مذهبی استان مرکزی هستند.
وی افزود: این مساجد ازنظر پراکنش در شهرستانهای ساوه، محلات، خمین، زرندیه، تفرش، آشتیان، اراک و دلیجان استقرار دارند.
شراهی تصریح کرد: قدیمیترین مسجد استان مربوط به دوران آلبویه با عنوان مسجد جامع در ساوه است که هرسال شمار زیادی گردشگر دارد و باید بهگونهای برنامهریزی شود تا در کنار سایر داشتههای تاریخی و طبیعی گردشگری شهرستان شمار بازدیدکنندگان حرفهای از آن بیشتر شود.
وی با عنوان اینکه مسجد "مسسر" در دلیجان و "ششناو»" در تفرش با قدمت دوره سلجوقیان نیز از جاذبههای مهم مذهبی این استان است که به ثبت ملی رسیده اظهار داشت: نیاز است که راهبردهای مؤثر در معرفی و تقویت جایگاه این اماکن نیایشگاهی دینی به عنوان سرمایههای فرهنگی استان تقویت شود.
رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: مسجد سرخ در شهرستان ساوه نیز از آثار مهم دوره صفویان، مسجد نوازن در فراهان، مسجد امام حسن (ع) نراق و مسجد جامع بیجگان در جاسب دلیجان نیز از آثار ثبت ملی مهم استان مرکزی از مساجد دوره صفویه است که در کنار شمار قابلملاحظهای از مساجد فاخر و برجسته دوران قاجاریه و پهلوی به عنوان سرمایههای مذهبی استان باید توجه ویژهای به آنها شود و کار ویژهای فرهنگی، اجتماعی و گردشگری آنها در سایه برنامههای جذاب بیشازپیش رونق گیرد.
اسماعیل شراهی با عنوان اینکه بیشترین مساجد ثبت ملی شده استان مرکزی در شهرستان اراک مستقر است و پس از آن شهرستانهای تفرش با 5 اثر، دلیجان و ساوه با 4 اثر و زرندیه با 2 اثر سکاندار هستند، اضافه کرد: مسجد جامع ساوه در زمره مساجد اولیه طبقهبندیشده که الگوی معماری آن شبستانی بوده و در دورانهای بعد بهصورت دو ایوانه تغییر ماهیت ساخت داده و تزئینات و اجزای آن در شیوهها و تغییر ادوار مختلف آن را به نگین گردشگری مذهبی استان تبدیل کرده است.
وی تصریح کرد: اغلب مساجد استان مرکزی شیوه معماری محلی منطبق بر سازگاری جغرافیایی و باورها و فرهنگ حاکم در ادوار مختلف دارند و برای مثال مسجد مسسر و شش ناو در دلیجان و تفرش معماری تک ایوانه دارند و شیوههای اجرای گنبد در روی فضای چهارگوش با گوشهسازیهای مختلف و اتصال به مناره تاریخی، تزئینات و کتیبهها راوی آشکاری از هنر دوران سلجوقی را نمایش میدهند که تا به امروز گفتههای زیادی در معماری و هنرهای آن را پاس داشتهاند.
او اظهار داشت: الگوی معماری مساجد دوره قاجار با زیرزمینی که کاربری زیادی داشته در اراک به چشم میخورد که این نوع معماری گرمای مطبوع زمستان و خنکای تابستان را برای ساکنان مسجد هدیه میداده و ۱۰ مسجد فاخر و برجسته با این ویژگی در اراک موجود است که با عناوین آقاضیاءالدین، بابانبی، حاج محمدابراهیم خوانساری، مسجد سیدها، مسجد حصار مسجد شیخ ابوالحسن اکنون نیز پذیرای مناسک دینی است و باید در حوزه گردشگری نیز راهبردهای مناسبی در این حوزه تعریف شود.
رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خاطرنشان کرد: حضور آثار تاریخی و طبیعی در نزدیکی مساجد تاریخی استان فرصتی است تا گردشگری مذهبی در سایه برنامه آگاهانه رشد کند برای مثال چنار کهنسال و آب روانی که در کنار مسجد شش ناو تفرش است جذابیت این نیایشگاه زیبا را بیشتر کرده و از این موضوعات برای رونق بیشتر گردشگری مذهبی نباید غافل شد.
شراهی گفت: بنای مساجد بهدلیل اهمیت کاربردی آن بین مردم با مشارکت اقشار مختلف نسبت به سایر اماکن تاریخی در حفظ و نگهداشت در استان شرایط مطلوبتری دارد.
رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناساییشده که ۸۷۳ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.