ورود

ثبت نام



بناهای تاریخی در ماسوله برف‌روبی میشوند.

احمد نجیبی، مسئول پایگاه میراث‌فرهنگی ماسوله از برف‌روبی بناهای تاریخی این شهرک خبر داد و افزود: در حال حاضر در شهر تاریخی ماسوله، قریب به ۷۰۰ بنای ارزشمند وجود دارد که بیش از ۲۰۰ بنا از این میان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شهر تاریخی ماسوله در ۳۰ مرداد سال ۱۳۵۴ و به شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و ثبت جهانی بافت تاریخی ماسوله در دستورکار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان قرار دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به بارش برف و بیم آسیب به برخی بناهای سنتی ماسوله، برف‌روبی از بام بناها در شهر تاریخی ماسوله در دستور کار پایگاه ملی ماسوله قرار گرفت که در این راستا، اکیپ امانی پایگاه با سرکشی مداوم و پایش وضعیت بناها و در موارد مورد نیاز نسبت به پارو کردن برف بام‌ها اقدام می‌کند.

احمد نجیبی افزود: متاسفانه در فصل زمستان به دلیل نبوند حضور بسیاری از اهالی ماسوله، این شهر از منظر نگهداری بنا با مشکل مواجه است و رسیدگی نکردن به موارد این چنینی می‌تواند منجر به آسیب جدی به بافت تاریخی ماسوله شود. به منظور جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی عملیات برف‌روبی و پاروزنی برخی از بناهای تاریخی ماسوله با حمایت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگی و صنایع دستی استان گیلان و پیگیری پایگاه میراث فرهنگی ماسوله به انجام رسید.

مسئول پایگاه میراث‌فرهنگی ماسوله خاطرنشان کرد: در شیوه سنتی ساخت بناهای خشتی در زمان باریدن برف، ساکنان اقدام به برف‌روبی می‌کردند که این امر مختص ایران نیست و در سراسر جهان هر جا که معماری گلین وجود دارد اقدامات دوره‌ای برای حفاظت آن انجام می‌شود و بعضا این اقدامات رنگ و بوی آیینی به خود می‌گرفت، چنان که در بسیاری شهرهای ایران پس از بارش برف اهالی ابتدا در یک حرکت جمعی که رنگ‌وبوی اعتقادی داشت، اقدام به پاروکردن برف مساجد می‌کردند و سپس هر کدام اقدام به برف‌روبی بام خانه خانه‌های خود می‌کردند که چنین فعالیتی در فصل تابستان هم برای تجدید اندود و کاهگل دیوارها انجام می‌شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در شهر تاریخی ماسوله، قریب به ۷۰۰ بنای ارزشمند وجود دارد که بیش از ۲۰۰ بنا از این میان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به اشتراک بگذارید

موارد مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید