امروز:
سه شنبه- ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ورود

ثبت نام



دزدیده شدن زنجیر بست نشینی مسجد حکیم اصفهان

بیش از یک هفته از دزدیده شدن زنجیرهای بست‌‌نشینی مسجد حکیم اصفهان گذشته است و هنوز کسی اطلاع دقیقی از وضعیت و چگونگی دزدیده شدن آن ندارد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، فریدون الهیاری ضمن تایید این موضوع از نبود اطلاعات تکمیلی در این باره خبر داد.

وی افزود: "مسجد حکیم اصفهان یکی از مساجدی است که هیات امنایی اداره می‌شود و در اختیار سازمان میراث‌ فرهنگی قرار ندارد و به همین دلیل در جریان جزییات آن نیستیم اما این روزها یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان درصدد بررسی و پیگیری دزدیده شدن زنجیرهای در ورودی مسجد حکیم است."

طبق گفته‌های شاهدان، چندین سال پیش، قیچی‌های آهن ‌بری به این مسجد برده شده بود و برای دزدین این زنجیرها اقدام شد که موفق به دزدی نشده بودند. جای قیچی‌ها روی زنجیرها باقی مانده بود اما این بار موفق شدند زنجیرهای تاریخی مسجد حکیم اصفهان را بدزدند.

این مسجد دارای چند ورودی اصلی است. تنها ورودی مسجد که زنجیرهای بست‌نشینی داشت، این روزها دیگر زنجیرهای تاریخی را ندارد. این زنجیرها در ظرافت و زیبایی بی‌نظیر بودند و روی آن‌ها جزییات و پرداخت‌های ظریف و نقوش زیبایی دیده می‌شد.

مسجد حکیم یا مسجد جورجیز و از مساجد چهار ایوانی است که در انتهای بازار رنگرزان اصفهان جای دارد و متعلق به دوره صفوی است. کتیبه‌های سردرها و ایوان‌های داخل این مسجد به سال‌های ۱۰۶۷ تا ۱۰۷۳ هجری قمری برمی‌گردد و محمدرضا امامی، خوش‌نویس معروف عصر صفویه، آن‌ها را نوشته است. این مسجد در دوره شاه عباس دوم و به دست پزشک او بنا شد.

به اشتراک بگذارید

موارد مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید