ورود

ثبت نام



مرمت طاق کسری به دستور وزیر فرهنگ و گردشگری عراق

طاق کسری یا ایوان مدائن یکی از برجسته ترین بناهای به جا مانده از دوران شاهنشاهی ساسانیان است که در تیسفون و کشور عراق کنونی واقع شده است. متاسفانه چند روز پیش به علت عدم رسیدگی و نگهداری از این بنای ارزشمند بخش هایی از آن فرو ریخت که نگرانی جامعه جهانی را برانگیخت. خوشبختانه تخریب یاد شده مربوط به بخش های اصلی و باستانی طاق کسری نبوده و مربوط به همان بخشی است که اخیرا از سوی یک شرکت از کشور جمهوری چک آجرچینی شده بود. خوشبختانه در پی بازدید وزیر فرهنگ و گردشگری عراق دستور رسیدگی فوری به وضعیت طاق کسری صادر شده است و قرار است اقداماتی جهت حفظ و ترمیم این بنا صورت بگیرد.
طی بازدیدی که وزیر فرهنگ و گردشگری کشور عراق، عبدالامیر الحمدانی، از طاق کسری، برجسته ترین اثر تاریخی دوره شاهنشاهی ساسانی در جنوب شرقی بغداد، داشتند دستور انجام بررسی مطالعاتی با همکاری دانشگاه بغداد را صادر کردند. بر اساس این دستور قرار است پس از مشخص شدن علت و عوامل تخریب بخشی از طاق کسری نسبت به مرمت آن اقدام شود.
خبر تخریب طاق کسری در حالی منتشر شده که پیش از این بسیاری از آثار تاریخی و کهن عراق در سال های پس از اشغال این کشور از سوی آمریکا و به دلیل بی توجهی و ناامنی در معرض تخریب و یا سرقت آثار قرار گرفته اند و در وضعیت مناسبی قرار ندارند. طی این مدت بسیاری از آثار تاریخی و عتیقه عراق نیز به سرقت رفتند و سر از حراجی ها و موزه های کشورهای غربی و آمریکا در آورده است.

به اشتراک بگذارید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید