ورود

ثبت نام



مرگ هزاران قطعه ماهی در رودخانه «قره‌سو»

ایرج حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان با اشاره به مرگ هزاران قطعه ماهی در رودخانه «قره‌سو» به دلیل ورود پساب کارخانه‌های شیمیایی، از کاهش ۲۹ درصدی آورد رودخانه های اصلی این استان در دوره ی ۱۰ سال اخیر در مقایسه با دوره بلند مدت خبر داد.

حیدریان اظهار کرد: متوسط آورد رودخانه های اصلی استان سمنان در دوره ی ۱۰ سال اخیر برابر با ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال بوده است که این میزان در دوره بلند مدت برابر با ۳۲۳ میلیون متر مکعب در سال ثبت شده است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای سمنان از افزایش حدود دو برابری میزان آورد رودخانه های استان سمنان در سال آبی ۹۸ - ۹۷ در مقایسه با متوسط ۱۰ سال اخیر خبر داد و گفت: متوسط آورد رودخانه های اصلی این استان دردوره ی ۱۰ سال اخیر برابر با ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال بوده است که این میزان در سالجاری به ۴۸۰ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: میزان آورد رودخانه های استان در دوره متوسط ۱۵ ساله برابر با ۲۵۷ میلیون متر مکعب در سال و در دوره متوسط ۳۰ ساله نیز برابر با ۲۹۰ میلیون متر مکعب در سال بوده است که درصد اختلاف دوره ی ۱۰ سال اخیر با دوره ۱۵ ساله، منفی ۳ و درصد اختلاف با دوره ۳۰ ساله نیز منفی ۱۶ است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سمنان گفت: متوسط بارندگی استان سمنان در دوره ۱۰ سال اخیر برابر با ۱۱۶.۷ میلی متر در سال بوده است که این میزان در سال ۹۷ -۹۸ به ۱۸۳ میلی متر افزایش پیدا کرده است.

حیدریان اظهار کرد: متوسط بارندگی استان سمنان در دوره های ۱۵ ساله، ۳۰ ساله و بلند مدت به ترتیب برابر با ۱۱۶.۴، ۱۱۶.۱ و ۱۱۸ میلی متر در سال بوده است درصد اختلاف آن با متوسط بارندگی دوره ی ۱۰ سال اخیر نیز به ترتیب مثبت ۰.۳، مثبت ۰.۵ و منفی ۱.۱ درصد ثبت شده است.

وی با بیان اینکه متوسط دراز مدت بارش سالانه در این استان برابر ۱۱۰ میلی متر در سال است، یادآور شد: متوسط آورد رودخانه ها و متوسط بارندگی استان در دوره ۱۰ سال اخیر در مقایسه با دوره درازمدت با کاهش ۲۹ و ۱.۱ درصدی روبرو است که امیدواریم با بارش های نسبتاً خوب در سال ۹۹ - ۹۸ این کاهش جبران شود.

به اشتراک بگذارید

موارد مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید