ورود

ثبت نام



هشدار یونسکو بر ضرورت محافظت از "کویر لوت"

نخستین همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت، با عنوان "فرصت‌های محلی و بین‌المللی" و با هدف تهیه استانداردی برای توسعه پایدار در کویر لوت، روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ‌ماه در دانشگاه بیرجند استان خراسان جنوبی برگزار میگردد. در این همایش ۱۳۰ مقاله از کشورهایی همچون مالزی، ایتالیا اسپانیا و هند ارائه خواهد شد و قرار است در حاشیه این همایش کارگاه‌هایی در ارتباط با توسعه پایدار در لوت برگزار گردد.
مجیدی، سفیر سابق ایران در یونسکو با اعلام هشدار یونسکو جهت دریافت کارت زرد به کویر لوت، از تهیه الگوی پاسداشت این میراث طبیعی در یک دوره ۱۰ ساله خبر داد.
وی در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه شهاب‌سنگ‌ها، که در کاخ گلستان برگزار گردید، گفت: "خبرهای بدی گاه از کویر لوت به گوش می‌رسد. اگر این اتفاقات به دریافت کارت زرد از یونسکو منجر گردد، همه تلاش‌ها برای ثبت این میراث طبیعی از بین خواهد رفت."
وی افزود: "این همایش که نخستین دور خود را امسال تجربه می‌کند، از این پس به صورت دو سالانه برگزار میگردد و سال ۱۴۰۰ استان کرمان میزبان آن خواهد بود و دو سال بعد از آن هم سیستان و بلوچستان. تا در نهایت در یک دوره ۱۰ ساله الگوی پاسداشت میراث طبیعی لوت با حضور صاحب نظران، فعالان گردشگری و عامه مردم، تعریف گردد."
مجیدی، سفیر سابق ایران در یونسکو افزود: " اگر قرار است کویر لوت در فهرست آثار جهانی محفوظ بماند باید آموزش‌های فراگیری به ساکنان پیرامون آن داده شود تا از این اثر طبیعی پاسداری کنند."
مجیدی ضمن اشاره به حساست‌های فرهنگی ایجاد شده در بین ساکنان لوت گفت: "متأسفانه رویدادهای غیرمترقبه‌ای از نظر فرهنگی ساکنان منطقه را حساس کرده به طوری که گاه در مفهوم توریسم و تروریسم اختلاط پیش آمده است."
او افزود: "ثبت یک اثر در یونسکو مهم است اما پاسداشت و ماندگاری آن در فهرست جهانی مهم‌تر و البته دشوارتر است. اگر فرصت‌هایی که این آثار جهانی به وجود آورده‌اند را مدیریت نکنیم حتماً با تهدیدهایی مواجه خواهیم شد."

به اشتراک بگذارید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید