ورود

ثبت نام



بلیط چارتر

بلیط چارتر چیست؟

چنانچه از آن دسته آدمهایی باشید که به سفر علاقه مند هستند، به طور حتم واژه ی بلیط چارتر یا هتل چارتری را بارها شنیده اید. واژه ی چارتر charter به معنای دربست کردن است و در واقع این عبارت فقط برای بلیط هواپیما و هتل کاربرد ندارد. در اصل چارتر کردن شبیه خرید عمده نسبت به خریدهای خرد است.

 

بلیط چارتر هواپیما

هنگامی که یک شرکت یا یک شخص، بخشی و یا حتی تمام صندلی ‌های یک هواپیما و یا یک مسیر پروازی را سالیانه یا برای مدت مشخصی اجاره کند، می‌گویند آن پرواز را چارتر کرده است. امروزه شرکت های هواپیمایی، نمایندگی فروش کامل و یا بخشی از یک پرواز را به شخص (حقیقی یا حقوقی) چارتر کننده انحصارا واگذار می نمایند.

 

قیمت بلیط چارتر هواپیما

در پرواز چارتری مسافر به صورت مستقیم بلیط را از شرکا هواپیمایی خریداری نمیکند بلکه آن را از آژانس چارترکننده می‌ خرد. در این شرایط بهای بلیط چارتر در زمان‌های متفاوت و بسته به شرایط چارترکننده، تغییر می‌کند چرا که و بهای بلیط چارتر را هم، نه شرکت هواپیمایی، بلکه آژانس چارترکننده تعیین می‌کند.
نکته‌ی جالبی که در مورد بلیط چارتر هواپیما باید بدانید این است که فرقی نمی‌کند در کدام فصل از فصول گردشگری باشید، تحت هر شرایطی اگر پرواز چارتر خالی بماند، هزینه‌ی خالی بودن پرواز را آژانس چارترکننده متحمل خواهد شد.
لازم به ذکر است در شرایط زمانی متفاوت، بهای بلیط چارتر تغییر می‌کند. گاهی اوقات هرچه به زمان پرواز نزدیک ‌تر می شویم، بهای بلیط چارتر پایین‌تر می‌آید.

 

خرید اینترنتی بلیط چارتر

خرید اینترنتی بلیط چارتر یکی از بهترین روش های خرید بلیط هواپیما بصورت چارتری است. هنگامی که شما برای خرید بلیط هواپیما با آژانس مسافرتی تماس میگیرید، ممکن است تمامی گزینه ها و قیمت ها در اختیار شما قرار داده نشود و یا حتی که برخی افراد سود جو بلیط چارتر ارزان قیمت را با قیمت گزافی به شما بفروشند. بنابراین بهترین راه حل خرید اینترنتی بلیط هواپیما از سامانه های معتبر بلیط هواپیماست.

 

انواع چارتر هواپیما

•    چارتر کامل Full Charter
این لغت زمانی استفاده می شود که شرکت چارتر کننده تمام صندلی های هواپیما در یک پرواز را اجاره یا پیش خرید می کند.
•    اجاره صندلی Seat Charter
گاهی شرکت چارترکننده برخی از صندلی های یک پرواز بصورت دوره ای اجاره می کند، که به آن Seat Charter میگویند. این نوع بلیط فقط برای تعداد مشخصی از صندلی های یک پرواز در یک زمان معین است.
•    سیت چارتر شناور
گاهی شرکت چارترکننده تعداد مشخصی از صندلی های هواپیما را به صورت رفت و برگشت در مدت زمان معین میفروشد. در این نوع چارتر لازم نیست فاصله زمانی مشخصی بین تاریخ رفت و برگشت رعایت شود.
•    سیت چارتر Back to Back
در این نوع چارتر، چارترکننده موظف است که تعداد مشخصی از صندلی های هواپیما را در مسیر پروازی بصورت رفت و برگشت بفروشد. تعیین فاصله زمانی تعیین شده بین تاریخ رفت و برگشت کاملا ضروری بوده و باید مشخص گردد.
•     سیت چارتر Block Seat
در این نوع پرواز همه چیز فیکس شده است و شرکت چارترکننده موظف است تنها تعداد مشخصی از صندلی ها را بصورت رفت و برگشت و با تاریخ معینی در یک مسیر پروازی مشخص بفروشد.

 

معایب بلیط چارتر

•    عدم استرداد بلیط چارتری یکی از بدترین قسمت های معایب بلیط چارتر است. گاهی استرداد این گونه بلیط ها تنها با جریمه سنگینی امکان پذیر خواهد بود.
•    غیر قابل تغییر بودن مشخصات یکی دیگر از معایب بلیط چارتر است بنابراین قبل از اینکه بلیط را خریداری کنید لازم است به درج مشخصات توجه بیشتری کنید که اشتباه شما سبب از دست دادن هزینه نشود.
•    نوع قیمت گذاری بلیط چارتر برای همه گروه سنین یکسان است. در پروازهای سیستمی قیمت بلیط برای گروه های سنی خردسال ، کودک و بزرگسال متفاوت است
•    قیمت بلیط چارتر بستگی به میزان تقاضا بالا و پایین می آید. در ماه و ایام خاص که میزان تقاضای بلیط هواپیما بالا می رود گاهی قیمت بلیط چارتر از بلیط سیستمی نیز فراتر رفته است. بنابراین بلیط چارتر را نباید الزاما با قیمت پایین آن شناخت
•    بلیط چارتر تنها در مسیرهای پر تردد وجود دارد.

مزایای بلیط چارتر

•    بلیط چارتر هواپیما طرفداران زیادی دارد و مهمترین و برترین مزیت بلیط چارتر را می توان قیمت آن دانست.
•    با نزدیکی به ساعت پرواز قیمت بلیط چارتر هواپیما نیز کاهش می یابد. البته این امر به میزان تقاضا نیز بستگی دارد.

 

تفاوت بلیط چارتری و بلیط سیستمی

همانگونه که به آن اشاره کردیم یکی از مزیت های بلیط چارتر هواپیما قیمت پایین تر آن نسبت به بلیط سیستمی است. بلیط سیستمی بلیطی معمولی است که ایرلاین ها برای مقاصد مختلف می فروشند که امتیازات خاص خودش را نیز دارد.
در بلیط چارتری کنسلی برابر است با سوخت پول یا جریمه سنگین از طرف چارتر کننده اما در زمان کنسلی بلیط سیستمی شما پول خود را با کسر هزینه کمی که صرف جریمه کنسلی است دریافت خواهید کرد.
تفاوت دیگر این دو نوع بلیط در نرخ بلیط کودکان است. در بلیط چارتر پول بلیط برای کودکان کامل پرداخت می شود اما در بلیط سیستمی نرخ برای کودکان ارزانتر است.

 

بهترین زمان خرید بلیط چارتر

بهترین زمان خرید بلیط چارتر ساعات نزدیک به پرواز است. اما این امر در شرایط خاص مثلا در فصول گردشگری و یا شهرهای پرتردد، گاهی میتفاوت است.برخی از متقاضیان بلیط چارتر گمان میکنند می توانند این بلیط را لحظه آخر با قیمت پایین دریافت کنند اما در شرایطی پیش می آید که بلیط ها به خوبی به فروش می رسند و کاهش قیمت بلیط چارتر بسیار کمتر است و حتی بلیط ها به سرعت فروخته میشوند.

به اشتراک بگذارید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید